Pe repede înapoi (PRI) – Ultima zi a lunii martie provoca o adevărată tragedie în România anului 1995.
Un avion Airbus al companiei TAROM se prăbușea lângă Balotești, la scurt timp de la decolarea de pe Aeroportul Internațional “Henri Coandă”.
Cursa de dimineață cu destinația Bruxelles se încheia brusc pentru 60 de pasageri și membri ai echipajului.
Cercetările oficiale au concluzionat că avionul produs cu 8 ani înainte prezenta defecțiuni la motoare, fapt asociat cu o posibilă incapacitate medicală a pilotului comandant, ILIE BĂTĂNOIU, survenită în timpul zborului.
Analizarea cutiei negre a evidențiat o scurtă intrare în funcțiune a pilotului automat, după care echipajul a preluat fără succes comanda aeronavei.
La fel ca majoritatea tragediilor, și aceasta a dat naștere ipotezelor de senzație.
O parte a presei a prezentat varianta potrivit căreia accidentul ar fi fost provocat intenționat, pentru că la bord s-ar fi aflat persoane care dețineau documente compromițătoare referitoare la evenimentele din decembrie 1989 și care urmau să ajungă peste hotare.
Ipoteza nu a fost confirmată din alte surse în anii care au urmat, așa încât prăbușirea cursei București – Bruxelles a rămas cu o cauză de natură tehnică.
În prezent, un monument dedicat memoriei celor ce și-au pierdut viețile în accidentul de la Balotești străjuiește în vecinătatea locului prăbușirii.
Bogdan Diaconiţa